Feedback geven loont

19-07-2017

Hoe ervaart u onze zorg? Uw mening en ervaringen kunt u kwijt in verschillende tevredenheidsonderzoeken. Begin augustus hebben we een groot tevredenheidsonderzoek gehouden onder alle patiënten, de CQI Dialyse. Daarnaast kunt u als patiënt uw ervaringen op elk moment van de dag delen via Uw mening telt. In december 2016 zijn we hiermee gestart in Utrecht, in mei dit jaar volgde het centrum in het AMC Amsterdam.

Uw mening telt

De CQI Dialyse wordt elke drie jaar afgenomen, en is onderverdeeld in verschillende onderwerpen. Dick Struijck, hoofd Patiëntenzorg: “In dit onderzoek beantwoorden patiënten uiteenlopende vragen: hoe betrokken vindt u artsen en verpleegkundigen, bent u tevreden over uw behandeling, enzovoort. De antwoorden helpen ons om de zorg te verbeteren.” Eind oktober verwachten we de resultaten hiervan.

Ervaringen met dagelijkse zorg  

Naast de CQI Dialyse, is er nog een manier waarop patiënten hun mening kunnen geven over de zorg. Sinds december 2016 kunnen patiënten in Utrecht online via Uw mening telt op elk moment van de dag ervaringen delen over de zorg. In Amsterdam kan dat sinds mei dit jaar. “Patiënten beantwoorden een paar korte vragen,” licht Dick Struijck toe. “Daarin is ruimte om grote thema’s aan te kaarten, maar het mooie van dit instrument is dat je juist ook persoonlijke en concrete ervaringen kan delen. Bijvoorbeeld over een arts waar je een goed gesprek mee hebt gevoerd over de keuze voor een behandeling.” Invullen kan op ieder moment van de dag en vaker dan één keer: “We willen het zo laagdrempelig mogelijk maken en horen graag wat er onder patiënten leeft.”

Oplossen

Christina Giovannini is een van de verpleegkundigen die met de feedback van patiënten aan de slag gaat. “Elke patiënt krijgt een reactie van ons. Als opmerkingen daar aanleiding toe geven, gaan we ermee aan de slag. Wat kunnen we verbeteren of meteen oplossen? Zo kregen we laatst een opmerking van een patiënt dat hij tijdschriften voor mannen mist op de leestafel. Daar konden we meteen iets mee doen. Als een patiënt dat op prijs stelt, houden we hem op de hoogte van wat we met zijn opmerkingen doen. Daar hebben we wel een mailadres voor nodig, nog niet alle patiënten vullen dat in. ”

Wisselende vragen

De vragenlijsten van Uw mening telt wisselen regelmatig. Dick Struijck: “De vragen die we nu stellen, zijn vrij algemeen, maar het komende jaar kunnen patiënten over andere thema’s ervaringen delen. Zo willen we bijvoorbeeld vragen naar gastvrijheid en voeding.” De resultaten van de driejaarlijkse CQI Dialyse kunnen via Uw mening telt verder uitgediept worden: "Stel dat uit de CQI Dialyse blijkt dat veel patiënten ontevreden zijn over hun aansluittijd. Dan kunnen we daar via Uw mening telt concreet op ingaan. Daar kunnen patiënten dan bijvoorbeeld direct oplossingen aandragen."

Uw mening delen

Wat vindt u van de zorg die u bij ons krijgt? Ga naar Uw mening telt en laat ons weten wat u vindt!